direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

De SS Arundo werd op 07-05-1913 opgeleverd.

Op 28-04-1914, tijdens een reis in ballast van Rotterdam naar Emden, is het schip in dichte mist in aanvaring gekomen met het Duitse passagiersschip "Rugia". Beide schepen liepen schade op, maar konden hun reis vervolgen.

Op 24-11-1916, tijdens een reis in ballast van Rotterdam naar Montevideo, is het schip in mistig weer ter hoogte van Kaap Finnisterre in aanvaring gekomen met de "Mira". De "Arundo" had alleen schade aan het voorschip, maar de "Mira" is gezonken.

In maart 1918 werd de "Arundo", volgens het recht van "Le Droit d'Angarie", door de Amerikaanse regering gerekwireerd en onder Amerikaanse vlag gebracht. In 1919 kwam het schip weer terug onder Nederlandse vlag.

Nieuwe eigensaar, nieuwe naam

In 1939 ging ze, na een korte tijd opgelegd te zijn geweest,met een nieuwe naam s.s. Bolheim naar Aug. Bolten & Wm. Millers Nachfolger, Duitsland.


Op 10-12-1939, tijdens een reis met een lading hout van Mantyluoto naar Stettin, werd de Bolheim bij Mantyluoto Finland getorpedeerd door de Russische onderzeeboot S 1. Het schip zonk niet ze dreef in open zee, terwijl geprobeerd werd de lading hout te redden. Uiteindelijk is ze bij Finland op positie 61°26' NB en 21°04' OL toch gezonken.

Beschrijving

De naam 'Arundo (donax)' is een op riet lijkende, vaste plant, die behoort tot de grassenfamilie.

Gebouwd: scheepswerf RDM, Rotterdam
Eigenaar 1: Hudig & Veder, Rotterdam (1913-1918 1919- 1928)
Eignaar 2: United States Shipping Board (1918)
Eignaar 3: Aug. Bolten, Wm. Miller's Nachfolger, Hamburg (1928-1939)

Lengte100,2 m (328,7 voet)
Breedte14,7 m (48,2 voet)
Diepgang7,5 m (24,6 voet)
Tonnage3196 ton

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba