direct to content

MaSS

stepping stones of maritime history

History

In 1914 beschikte de rederij over elf schepen, waarvan er vijf verloren gingen tijdens de oorlog. De lijndienst naar Groot-Brittannië was extreem bemoeilijkt door de gevaren op zee.

Einde van de Amstelstroom
Dat bleek voor de Amstelstroom fataal. Op reis met een lading stukgoederen van Amsterdam naar Londen werd het schip op 23 maart 1917 kort na middernacht, aangevallen door drie Duitse torpedoboten (torpedo boten V44, G86 and G87. Twee van de torpedoboten openden om 0.45 uur het vuur. Dat was op 40 mijl ten noord westen van IJmuiden. Er werd ook een torpedo gelanceerd.
De bemanning verliet de zwaar gehavende Amstelstroom onder grote moeilijkheden. Later bleken van de 24 opvarenden vier man vermist. Alle overigen werden na enige tijd door twee Nederlandse vissersvaartuigen sloepen gered.

De Amstelstroom weigerde echter te zinken. Eén van de vermiste personen werd later nog door een Britse onderzeeboot van het wrak gehaald; de drie overige vermisten zijn omgekomen.

Dagen later op 27 maart werd de Amstelstroom nog steeds drijvend aangetroffen door de Duitse onderzeeboot 'UB 10' op 20 mijl oost noordoost van het lichtschip ‘Noord Hinder” en met een torpedo tot zinken gebracht.

Description

Gebouwd: Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw Fijenoord N.V., Rotterdam

Master Swart, Tjebbe
People on board24
Tonnage1413 ton

References

Down on 28 June

New in MaSS

Wrecks of Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinces