Historie
De Rooswijk werd in 1737 gebouwd door de VOC-kamer van Amsterdam en maakte één succesvolle reis naar de Nederlandse bezittingen in Azië en terug naar Nederland. Op haar tweede uitgaande reis naar Nederlands-Indië leed ze op 9 januari 1740 schipbreuk, een dag na haar vertrek uit Texel. De Rooswijk vervoerde een lading specie die bestemd was voor de handel in Azië en liep tijdens een storm vast op de Goodwin Sands, een zandbank voor de kust van Engeland. Ze zonk met haar hele bemanning.
Het verlies van Rooswijk werd gemeld in hedendaagse kranten. Op 8 januari verklaarde de Sherborne Mercury/Weekly Advertiser: "Gisteren kwam het advies dat een Nederlands schip op weg naar Batavia verloren ging op de Goodwin Sands, met alle scheepsbemanningen, die meer dan tweehonderd man waren."
Hendrik Hop, VOC-agent in Engeland, schreef op 12 januari over het horen van kanonvuur in de nacht: "seer vreesde voor groote ongelukken op het Goodwin Sand. Dat men des anderen daags enige stukken hout op het water had sien swemmen. En onder anderen had een kist opgenomen, behelsende verscheidenen brieven. Waardoor het blijkt dat een uytgaand Hollands Oostindisch schip, genaamt de Croeswijk, captijn Daniel Rosiere aldaar is vergaan. En volgens de geheele equipagie verdronken."
Beschrijving
- VOC-kamer: Amsterdam
- Kapitein op de laatste reis: Daniel Ronzieres
- Bemanning: 250-265
Vracht uit de Rooswijk
Een deel van de lading van Rooswijk bestond uit 30 dozen met zilveren staven en Mexicaanse munten met een waarde van 300.082 gulden. Een deel van de gerecupereerde lading werd overgedragen aan de Nederlandse autoriteiten, terwijl een ander deel werd verkocht voor commerciële doeleinden.
Enkele honderden Mexicaanse zilveren kolven uit de jaren 1720 en begin 1730, evenals overgangs-'klippes' uit 1733-1734 en honderden 'pilaardollars' en een paar kolven van andere munten zijn vanuit dit wrakgebied op de markt gekomen, meestal via veilingen.
Voor meer 3D-modellen van vondsten van de Rooswijk, kijk op onze Sketchfab pagina: Maritiem erfgoed
Lengte | 44,2 m (145 voet) |
---|---|
Tonnage | 850 ton (425 last) |
Status
Het wrak van Rooswijk is in 2004 voor het eerst gelokaliseerd door amateurduikers en een deel van de lading is in 2005 geborgen door professionele bergingsduiker Rex Cowen.
Een evaluatie in 2006 toonde aan dat de wrak locatie bestaat uit twee hoofdgebieden van wrakstukken, en dat de locatie een combinatie is van veel verschillende hoogwaardige overlevingskenmerken. In het achterste gedeelte is een aantal houten constructie-elementen van de romp en het binnenwerk vastgelegd, waarvan de meeste in opmerkelijk goede staat zijn. Er werden ook grote concreties en groepen ijzeren staven geïdentificeerd, en in veel gevallen werden deze kenmerken geregistreerd als zijnde gelegen op een deel van het hout. De hoeveelheid en conditie van de materialen die uit het wrak van Rooswijk zijn geborgen, geven aan dat grote delen van het wrak in hoge mate begraven en geconserveerd zijn.
Martijn Manders, projectleider van het project #Rooswijk1740, vertelt over de opgraving van het Nederlands Oost-Indisch (VOC)-schip de Rooswijk.
Van 18 juni tot 15 augustus 2018 zet een team van maritieme archeologen het onderzoek en de opgraving van de Rooswijk voort. In 2017 is het project #Rooswijk1740 gestart door de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, in opdracht van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Archeologisch onderzoek, maar ook historisch en genealogisch onderzoek, heeft ons meer nieuwe informatie opgeleverd over wat er in januari 1740 is gebeurd met het schip dat voor de kust van Engeland verloren is gegaan.
Het verhaal van Rooswijk is nu ook online te zien in een virtuele tentoonstelling, gebaseerd op wat we nu weten na het eerste jaar onderzoek: http://Rooswijk.huygens.knaw.nl/
U kunt het project online volgen. Op Facebook, Instagram en Twitter via #Rooswijk1740.
Referenties
- Dossier Rooswijk 1740.
- Educational Virtual Dive Tour.
- Virtual exhibition Rooswijk.
- 3D on Sketchfab.
- Vlogs #Rooswijk1740.
- Hoop, R.W. de/N. Schoute (2020).
Excavation of the Rooswijk (1740).
Submerged Heritage 9. - IISH | International Institute of Social History.
- Gegevens VOC-schip Rooswijk.
- Facebook.
- Instagram.
- Twitter.