direct naar artikel

MaSS

stapstenen van maritieme geschiedenis

Historie

Op reis met een lading van 6.000 ton tarwe, bestemd voor de Nederlandse regering, en 400 ton stukgoederen, van New York naar Rotterdam, werd de Blommersdijk op 8 oktober 1916 om ongeveer 17.00 uur ten oosten van het lichtschip ‘Nantucke4t’, aangehouden door de Duitse onderzeeboot ‘U 53’.

Ondanks protesten moet de Blommersdijk door de opvarenden worden verlaten, omdat de onderzeebootcommandant in het feit dat men voor onderzoek Kirkwall moest aanlopen, ten onrechte reden zag het schip tot zinken te brengen. De Blommersdijk werd, eerst met explosieven, later met geschutvuur en een torpedo, tussen 19.35 uur en 20.30 uur tot ontploffing gekomen, tot zinken gebracht en om 20.40 uur op 8 october 1916 zonk de Blommersdijk.

De bemanning van de Duitse onderzeeboot had haast gekregen, omdat Amerikaanse torpedojagers in de vallende duisternis in de buurt waren gekomen. De 40 opvarenden van de Blommersdijk kwamen allen veilig aan boord van de torpedojager U.S.S. Benham. De Blommersdijk en de lading werden later door de Duitse regering vergoed.


Beschrijving

Gebouwd: William Doxford & Sons Ltd, Pallion, Sunderland, UK

Eigenaar 1: Wm H. Müller & Co's Algemeene Scheepvaart Maatschappij N.V., Rotterdam, NL, (1907-1916)

Eigenaar 2: Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaart Maatschappij 'Holland-Amerika Lijn', Rotterdam, NL

Aantal opvarenden40
Lengte125,6 m (412,1 voet)
Breedte15,6 m (51,2 voet)
Diepgang10,5 m (34,4 voet)
Tonnage4835 ton

Referenties

Ten onder op 25 oktober

Wrakken van Flevoland

Burgzand Noord

13 Provinciën

Dutch Presence in Cuba